Adaptacja dziecka w przedszkolu

Data: 12. 09. 2023 r

Opracowała: Agnieszka Lentas – Kowalczyk oraz Anna Żelechowska

Temat: Adaptacja dziecka w przedszkolu

W naszym przedszkolu realizowane jest przedsięwzięcie adaptacyjne mające na celu zmniejszenie, zniwelowanie stresu i lepszą adaptację państwa dziecka w naszej placówce. W głównej mierze opiera się ono na tym, iż jeszcze przed rozpoczęciem roku maluch wraz ze swoim rodzicem wyrusza do przedszkola, gdzie wraz z mamą i tatą wspólnie uczestniczy w zajęciach, zabawach, poznaje przedszkole, swoją salę, szatnie, toaletę, ogród, czy też plac zabaw. Pozwala to maluchowi poznać nowe otoczenie, poczuć się choć odrobinę pewniej i bezpieczniej.

Czym jest adaptacja? To nic innego jak tylko przystosowanie się do nowej sytuacji, otoczenia. Wiemy, że każde dziecko jest inne, ma swój indywidualny rytm adaptacji oraz czas na przystosowanie się i wdrożenie w nowy rytm. Poniżej przedstawię kilka najważniejszych punktów, w jaki sposób pomóc dziecku i sobie, złagodzić stres, niepewność lęk i odnaleźć się w naszym przedszkolu.

Jak przygotować dziecko do adaptacji w przedszkolu:

– Poświęć czas, aby dziecko mogło oswoić się z myślą, że idzie do przedszkola (wyjaśnij swojemu dziecku, że niedługo zostanie przedszkolakiem i co to dla niego oznacza), – Pokaż zalety przedszkola (nowe zabawki, nowi koledzy, koleżanki, wspólne zabawy), – Ćwicz z dzieckiem czynności samoobsługi w formie zabawy, ograniczysz jego stres, poprzez jego samodzielność, – Pozytywnie mów o placówce, informuj dziecko, że w przedszkolu będzie spędzało czas z innymi dziećmi bez rodziców, – Zapoznaj dziecko wcześniej z przedszkolem, wejdźcie do środka, spędźcie czas na placu zabaw, – Opowiedz mu o własnym pobycie w przedszkolu, – Zrób z dzieckiem zakupy do przedszkola, niech samo wybierze piżamkę, – Przygotuj wygodne ubranie, tak by nie miało kłopotu przy wkładaniu, zakładaniu, – Nie obiecuj dziecku nagrody, za to że pójdzie do przedszkola, – Nie ignoruj i nie lekceważ uczuć dziecka, nie porównuj z innymi dziećmi np. zobacz Zosia nie płacze, każde dziecko ma swój indywidualny rytm adaptacji.

Gdy dziecko już chodzi do przedszkola :

– Nie śpiesz się rano. Dziecko powinno bez pośpiechu rozpocząć swój dzień. Dobrze jest wstać wcześniej, by nie śpieszyć się za bardzo. Maluszki wykonują swoje czynności dużo wolniej, dlatego ponaglanie do wyjścia może powodować niepotrzebny stres, – Pozwól zabrać swojemu dziecku z domu ulubioną zabawkę lub maskotkę, – W przedszkolu pomóż dziecku rozebrać się, ale nie wyręczaj go, – Pożegnaj się z dzieckiem krótko, powiedz, że idziesz do pracy, że je kochasz, daj całusa, przytul, życz miłego dnia, – Nie mów dziecku że zaraz po niego wrócisz, powiedz że będzie to, np. po podwieczorku, – Powiedz dziecku, kto po niego przyjdzie i że na pewno je odbierzecie, – Staraj się witać swoje dziecko zawsze z uśmiechem i z uśmiechem je żegnaj, nie płacz przy nim, bo wywoła to u niego lęk, niepewność, stres, – Przez pewien czas, gdy sytuacja na to pozwala, możesz spróbować odbierać dziecko wcześniej i systematycznie wydłużać czas jego pobytu w przedszkolu, – Chwal swoje dziecko za jego odwagę w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, – Nie wymagaj, by Twoje dziecko od razu pokochało przedszkole, każdy potrzebuje czasu by zaadaptować się w nowym środowisku, – Pomóż swojemu dziecku wyrażać emocje jak: radość czy smutek.

Pamiętaj drogi rodzicu., że pomimo odpowiedniego przygotowania Twojego dziecka do przedszkola, może to być dla niego trudna sytuacja, więc najlepiej dać maluchowi tyle czasu, ile potrzebuje, aby dobrze i pewnie poczuł się w przedszkolu.

Życzymy bardzo udanego i owocnego roku.

 

Bibliografia

  1. Gruszczyk – Kolczyńska E.: „Kłopoty adaptacyjne dzieci do przedszkola i jak można im zaradzić”. [w:] „Edukacja w przedszkolu”. Grudzień 1998.
  2. Rzadkiewicz M, „Mamo, tato! Idę do przedszkola”, Warszawa, 2006.
  3. Bolechowska M, Dojrzałość przedszkolna dzieci trzyletnich”, Katowice, 1976.
  4. http://przedszkole.nasze.pl/, „Czy dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola?”.
  5. Gańka-Sałata A, Szeplewicz G, „Adaptacja dziecka do przedszkola”.
  6. Góral R „Ogólna charakterystyka okresu przedszkolnego”, Gliwice.