Data: 22. 04. 2022 r
Przedstawiły:
Agnieszka Lentas Kowalczyk
Anna Żelechowska
Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki czytania i pisania
Dziecko 6 – letnie, kończące edukację przedszkolną powinno być dobrze przygotowane do nauki czytania i pisania. Aby dziecko mogło z łatwością nabywać te umiejętności, musi osiągać odpowiedni poziom i wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz orientacji przestrzennej.
Jeśli u dziecka kończącego przedszkole występują zaburzenia w wyżej wymienionych obszarach, może ono mieć trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania, co w konsekwencji może być przyczyną niepowodzeń szkolnych oraz idących za tym dalszych konsekwencji, takich jak niska samoocena, brak motywacji, fobia szkolna.
Wiek przedszkolny jest niezmiernie ważnym okresem w rozwoju dziecka. Cechuje się intensywnym rozwojem sprawności ruchowej, w tym manualnej. Sprawność manualna jest istotna w życiu codziennym dziecka, wiąże się z wykonywaniem czynności samoobsługowych i manipulacyjnych. Od tego zależy, jak opanuje ono zdolność pisania. Dziecko powinno mieć sprawną rękę by umieć zapisać litery w liniaturze. Bardzo ważna jest też prawidłowa artykulacja. Zatem kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania obejmuje:
– doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej oraz orientacji przestrzennej;
– wyrabianie wrażliwości i pamięci słuchowej;
– rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Ćwiczenie tych funkcji może odbywać się w czasie zajęć przedszkolnych, jak i w domu- podczas codziennych zabaw.
Ćwiczenia dużej motoryki
Ćwiczenia dużej motoryki, które przygotowują do rozwijania sprawności manualnej:
- zabawy i ćwiczenia kształtujące orientację w schemacie ciała;
- chodzenie wzdłuż linii narysowanej kredą na podłodze;
- chodzenie bokiem i tyłem;
- skakanie na dwóch i na jednej nodze, wskakiwanie do kółka, podskakiwanie;
- zabawy z piłką (toczenie piłki po podłodze, strzelanie do bramki, podrzuty, chwyt rękami w leżeniu na podłodze, dmuchanie w parach na piłkę).
Ćwiczenia małej motoryki
Ćwiczenia małej motoryki, które usprawniają palce i dłoń:
- ćwiczenia dłoni – wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania, zamykania;
- zabawa w pociągi – ruch rąk naśladuje obroty kół, przy okazji można poćwiczyć artykulację;
- zabawa w gotowanie obiadu – naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany;
- wszelkie ćwiczenia na kartkach (łączenie kropek, kalkowanie itp.) z zachowaniem porządku od lewej do prawej.
Ćwiczenia percepcji wzrokowej
Ćwiczenia percepcji wzrokowej mające na celu ćwiczenie spostrzegania wzrokowego oraz analizy i syntezy wzrokowej:
- dobieranie par obrazków;
- odnajdowanie szczegółów na obrazkach;
- składanie części z obrazka.
Ćwiczenia percepcji słuchowej
Ćwiczenia percepcji słuchowej mające na celu udoskonalanie słuchu fonemowego:
- rozpoznawanie głosów zwierząt, instrumentów;
- powtarzanie rytmu wystukiwanego przez inną osobę;
- dzielenie wyrazów na sylaby;
- słuchanie tekstów, odpowiadanie na pytania;
- recytowanie wierszy, śpiewanie piosenek.
Rozbudzanie zainteresowań
Rozbudzanie zainteresowań książką oraz wprowadzenie w świat liter:
- wizyty w bibliotece;
- wspólne czytanie bajek z nauczycielką oraz rodzicami;
- wykorzystywanie czasopism dziecięcych i bajek w pracy z dziećmi (np. częste sięganie po książki nie tylko w celach relaksacyjnych, ale i edukacyjnych);
- czytanie wraz z dziećmi książek z dużymi literami i obrazkami – dzieci uczestniczą w procesie czytania, zastępując obrazek słowem;
- zapoznanie przedszkolaka z obrazem graficznym jego imienia oraz innych często używanych przedmiotów (np. stół, krzesło – elementy globalnego czytania);
- dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie liter, imion kolegów.
INFORMACJE DLA RODZICÓW
1. Litera jest znakiem graficznym, a głoska jej odpowiednikiem słuchowym. Litery widzimy i piszemy, głoski słyszymy i wymawiamy (liter w wyrazie może być więcej niż głosek, np.: sz, cz, dz).
2. Spółgłoski należy wymawiać w miarę możliwości bez przygłosu w postaci „y” który w późniejszym okresie może utrudniać dziecku naukę czytania.
3. Przy wyodrębnianiu pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie najlepiej jest zaczynać od wyrazów rozpoczynających i kończących się samogłoskami.
4. Stopień trudności materiału językowego do analizy i syntezy głoskowej i sylabowej• jednosylabowe wyrazy 2-głoskowe typu ul,
• jednosylabowe wyrazy 3-głoskowe typu las,
• dwusylabowe wyrazy 4-głoskowe typu wo-da,
• dwusylabowe wyrazy 3-głoskowe typu o-sa
• jednosylabowe wyrazy 4- lub 5-głoskowe typu wilk, kret, sklep,
• dwusylabowe wyrazy 5-głoskowe typu bra-ma, pa-lec,
• dwusylabowe wyrazy 5-głoskowe typu lal-ka,
• trzysylabowe wyrazy 6-głoskowe typu to-po-laZaproponowane ćwiczenia przynoszą efekty wówczas, kiedy będą dla dziecka formą zabawy. Pamiętajmy, aby nie przemęczać dziecka zbyt dużą ilości zabaw i ćwiczeń w ciągu dnia, aby go nie zniechęcić. Nie zapominajmy również, że dziecko wszelkie formy aktywności podejmuje chętniej, jeśli wykonuje je wspólnie z rodzicami, dla rodzica natomiast może być to wspaniała forma spędzania czasu ze swoim dzieckiem.
Opracowała: Justyna Gawron