Ćwiczenia usprawniające grafomotorykę i sprawność manualną

Data: 17. 02. 2025 r.

Opracowała: Eunika Jankowska

Temat: Ćwiczenia usprawniające grafomotorykę i sprawność manualną

Sprawność grafomotoryczna to umiejętność precyzyjnego posługiwania się narzędziami pisarskimi i rysunkowymi. Rozwija się stopniowo poprzez różnorodne doświadczenia ruchowe, począwszy od ogólnej sprawności ciała, a skończywszy na precyzyjnych ruchach rąk. Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne są szczególnie ważne dla dzieci z trudnościami w tym zakresie. Powinny być atrakcyjne i dostosowane do wieku dziecka, a także prowadzone w atmosferze akceptacji i zabawy.

Cele ćwiczeń

  • Poprawa sprawności manualnej w zakresie drobnych, precyzyjnych ruchów rąk.
  • Rozwój motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Doskonalenie orientacji przestrzennej i świadomości własnego ciała.
  • Korygowanie nieprawidłowych nawyków ruchowych, takich jak nieprawidłowe napięcie mięśniowe dłoni czy nieprawidłowe trzymanie przyborów.
  • Usprawnianie umiejętności posługiwania się przyborami piszącymi.
  • Stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka i rozwijanie jego zainteresowań.
  • Przygotowanie do nauki pisania i zapobieganie trudnościom w nauce.
  • Działanie relaksacyjne, uspokajające i ćwiczące koncentrację uwagi.

Wskazania do wykonywania ćwiczeń

  • Niski poziom graficzny rysunków i pisma.
  • Niechęć do rysowania i pisania.
  • Zła pozycja ciała podczas pisania i rysowania.
  • Nieprawidłowy sposób trzymania przyborów.
  • Niewłaściwe napięcie mięśniowe ręki.
  • Szybkie męczenie się podczas pisania i rysowania.
  • Zbyt wolne tempo pisania i rysowania.

Przykłady ćwiczeń

Ćwiczenia te można podzielić na kilka kategorii, w zależności od obszaru, który rozwijają:

  1. Ćwiczenia motoryki dużej:
    • Luźne wymachy rąk, krążenie ramion, klaskanie.
    • Rzuty i chwyty piłki, zabawy z piłką, woreczkiem.
    • Zamalowywanie dużych powierzchni, pogrubianie konturów.
    • Chodzenie po wyznaczonej trasie, podskoki, przeskoki.
    • Kreślenie w powietrzu dużych, płynnych ruchów.
    • Podnoszenie i przenoszenie przedmiotów.
  2. Ćwiczenia motoryki małej:
    • Chwytanie i manipulowanie przedmiotami o różnej wielkości i fakturze.
    • Otwieranie i zamykanie pudełek.
    • Nawlekanie koralików, makaronu.
    • Cięcie nożyczkami.
    • Praca z komputerem (myszka, klawiatura).
    • Szycie, konstruowanie z klocków.
    • Wypełnianie konturów, składanie obrazków z części.
  3. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej:
    • Swobodne ruchy rąk, kreślenie dużych linii.
    • Kreślenie w powietrzu, na tablicy, piasku, dużym arkuszu.
    • Wymijanie i pokonywanie przeszkód.
    • Kolorowanie dużych figur.
  4. Ćwiczenia precyzji i koordynacji:
    • Formowanie kulek z bibuły, lepienie z plasteliny.
    • Wycinanie, montowanie konstrukcji, układanie obrazków z części.
    • Dopasowywanie przedmiotów do otworów.
    • Wydzieranie, wycinanie po liniach, obrysowywanie szablonów.
    • Rysowanie po liniach, labiryntów, kalkowanie, kopiowanie.
    • Zakreskowywanie, zamalowywanie, łączenie kropek.
    • Pisanie wzorów literopodobnych.
  5. Zabawy z palcami:
    • Uderzanie palcami o blat stołu, przeplatanie palców.
    • Zabawy paluszkowe (np. „Wiosenna burza”, „Rodzinka”, „Paluszki się budzą”).
  6. Ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i palców:
    • Modelowanie z mas plastycznych, zwijanie włóczki.
    • Bazgranie kredką, ugniatanie papierowych kul.
    • Rysowanie kół, wydzieranie, wycinanie.
    • Rysowanie ruchami poziomymi, pionowymi, falistymi, okrężnymi.
    • Odwzorowywanie, obrysowywanie, kalkowanie, stemplowanie.
    • Pisanie i rysowanie po śladzie.
    • Wciskanie pinezek, obrysowywanie szablonu.
    • Kopiowanie, układanki klockowe, nawlekanie koralików.
    • Ściskanie piłeczek.
    • Nauka prawidłowego trzymania przyborów do pisania.
  7. Ćwiczenia graficzne:
    • Rysowanie na różnym papierze, różnymi przyborami.
    • Malowanie farbami, kreślenie linii, łączenie punktów.
    • Obrysowywanie szablonów, odtwarzanie liter i wyrazów.
    • Opracowywanie kształtu liter i ich połączeń.
    • Kreślenie po śladzie, zamalowywanie, wklejanie wycinanek.
    • Kalkowanie, kolorowanie, rysowanie dywanika.
    • Wydzieranki, wyszywanie, majsterkowanie.

Podsumowanie

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej i manualnej u dzieci to niezwykle istotny element ich prawidłowego rozwoju. Warto zadbać o to, by proponowane ćwiczenia były zróżnicowane, interesujące i dostosowane do indywidualnych potrzeb oraz możliwości każdego dziecka. Pamiętajmy, że kluczem do sukcesu jest radosna atmosfera podczas ćwiczeń i zachęcanie dziecka do zabawy poprzez ruch.