lock1

       Niejeden rodzic raz na jakiś czas wyraża podobną skargę. „Tyle mam spraw na głowie i jeszcze moje dziecko się źle zachowuje” – pojawia się pełna złości i bezradności myśl. Od niej już niedługo do oceny – moje dziecko jest złe. A ta z kolei prowadzi do często nieuświadomionej, pełnej poczucia winy myśli – jestem złym rodzicem. Powodowani poczuciem winy rodzice zwykle postanawiają natychmiast rozwiązać problem zwłaszcza, że zaczynają się skargi ze szkoły, przedszkola lub sami przestajemy dawać sobie radę. I często to, co robimy pod wpływem poczucia winy, złości lub bezradności na niewiele się zdaje…

Czytaj więcej: "Dlaczego dzieci są niegrzeczne"

Przyczyny i przejawy złych zachowań dzieci

Dzieci, które sprawiają trudności wychowawcze, to dzieci, których zachowanie odbiega od normy. Są to dzieci:uparte, kłamliwe, nieposłuszne, popełniające kradzieże, bijące kolegów, miewające napady gwałtownego gniewu, złości, niszczące ubrania i różne przedmioty, a także apatyczne, bierne, ospałe, lękliwe, nadmiernie skłonne do płaczu, niecierpliwe, stale zmęczone.

Większość powyższych trudności z dziećmi jest wywołana niewłaściwym postępowaniem otoczenia, najczęściej spowodowanym przez niedostateczną znajomość praw i dynamiki rozwoju psychicznego dziecka, jego potrzeb i właściwości indywidualnych. W wielu przypadkach poważną rolę w powstawaniu pierwszych trudności wychowawczych odgrywa nieznajomość lub nieprzestrzeganie podstawowych zasad pielęgnacji, a zwłaszcza nie unormowany rozkład dnia.

Czytaj więcej: Przyczyny i przejawy złych zachowań dzieci

 „Dlaczego trzeba czytać dzieciom”

Wczesne kontakty dziecka z literaturą są bardzo ważnym składnikiem jego prawidłowego rozwoju i źródłem wiedzy o otaczającym świecie. Oceniając postępowanie bohaterów mały człowiek uczy się wartościowania, przyswaja normy postępowania społecznie akceptowane. Treść utworów pozwala na uczestniczenie w sytuacjach, które w realnym życiu byłyby niebezpieczne i stresujące. Ma to ogromny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny dziecka, wpływa na jego relacje w grupie, rodzinie, pozwala przystosować się do życia w społeczeństwie. Słuchanie bajek czytanych przez dorosłych bogaci słownictwo dzieci, mobilizuje je do zadawania pytań, rozmowy na temat przeczytanego utworu.

Czytaj więcej: "Dlaczego trzeba czytać dzieciom"

Nauczyciele doskonalą formy i metody współpracy z rodzicami, aby umożliwić im aktywny udział w życiu przedszkola. Zachęceni przez nauczycieli rodzice będą inicjować formalne i mniej formalne kontakty. Dzieci będą przebywały przyjaznym otoczeniu dorosłych, który rozumieją się i współpracują. Bardzo istotnym celem jest uświadamianie nauczycielom i rodzicom ich roli w relacjach przedszkole - rodzina. Partnerskie współdziałanie to warunek jakości podejmowanych działań. Nauczyciele przekonani są o konieczności organizowania warunków umożliwiających aktywny udział rodziców w życiu przedszkola.

Czytaj więcej: "Współpraca z rodzicami"

Początek strony
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com