lock1

Czytamy dzieciom 20 minut dziennie- czy warto?

Człowiek nie rodzi się czytelnikiem. Trzeba obudzić w dziecku zapał do książek.

Nie uczynimy tego tłumacząc mu, że jest to ważne. Ani też ucząc je wcześniej

czytać. Przeciwnie, dzieci które zbyt wcześnie popychane są do samodzielnych

lektur, często po kilku latach zniechęcają się. W ich umyśle czytanie kojarzyć

się będzie z przykrością i nudą- bo jak inaczej może się kojarzyć mozolne

brnięcie przez tekst, którego małe dziecko często nawet nie rozumie?

Czytaj więcej: Czytamy dzieciom 20 minut dziennie- czy warto?

JAK KOMÓRKA, TELEWIZOR I KOMPUTER WPŁYWAJĄ NA DZIECKO?

Do 2 roku życia mózg niemowlęcia zwiększa swą objętość trzykrotnie i pozostaje w stanie szybkiego wzrostu do 21. roku życia. Wczesny rozwój mózgu determinowany jest przez bodźce pochodzące z otoczenia lub ich brak. Narażanie mózgu na zwiększony dostęp do technologii elektronicznych okazał się mieć wpływ na zaburzenia uwagi, opóźnienie funkcji poznawczych,  zaburzenia uczenia się, wzrost impulsywności i spadek zdolności samozachowawczych, np. napady złości. Używanie urządzeń elektronicznych ogranicza ruch dziecka, co może prowadzić do opóźnienia w rozwoju ruchowym. Jedno na troje dzieci, które idą do szkoły są opóźnione w rozwoju, są negatywnie nastawione do nauki. Rozwój ruchowy ma duży związek z umijętnością koncentrowania się. Nadmierne korzystanie z technologii przez dzieci poniżej 12 roku wpływa szkodliwie zarówno na rozwój ruchowy jak i umysłowy elewizja i gry wideo mają bezpośredni wpływ na wzrost otyłości. U dzieci, które mają możliwość korzystania z komputerów i gier w swoich pokojach zauważony został o 30% wyższy wskaźnik występowania otyłości niż u dzieci, które korzystają z komputerów sporadycznie. Jedno na czworo kanadyjskich i jedno na troje amerykańskich dzieci cierpi na otyłość. W związku z tym u 30% dzieci będzie rozwijać się cukrzyca, a dodatkowo znajdą się one w grupie wysokiego ryzyka wystąpienia udaru mózgu i zawału serca… poważnie skróci się ich życie. Zaryzykowano stwierdzenie, że dzieci XXI wieku mogą być generacją, która nie przeżyje swoich rodziców.

60% rodziców nie nadzoruje czasu korzystania z urządzeń elektronicznych przez swoje dzieci. 75% z nich ma możliwość korzystania z TV i komputerów w swoich pokojach. 75% dzieci w wieku 9 i 10 lat nie może spać bo ich myśli wędrują do gier, filmów, kreskówek itd. Jaki ma to wpływ na koncentrację i wyniki w nauce nie muszę chyba podawać. Przekazy medialne nasycone przemocą mogą powodować dziecięcą agresję. Małe dzieci są coraz bardziej narażane na rosnące występowanie przemocy fizycznej i seksualnej w dzisiejszych mediach. Dla przykładu gra komputerowa Grand Theft Auto 5 przedstawia wyraźne akty seksualne, morderstwa, gwałty, tortury i okaleczenia, tak samo jak wiele filmów i programów telewizyjnych. Wszechobecną przemoc w mediach uznano za zagrożenie dla zdrowia publicznego ze względu na przyczynowy wpływ na zwiększoną agresję u dzieci. Mówi się o wzroście korzystania z „pokoi wyciszenia” i odosobnionych miejsc w ośrodkach dla dzieci wykazujących objawy niekontrolowanych wybuchów agresji. Media pokazujące szybko zmieniające się obrazy mogą przyczyniać się do spadku możliwości koncentracji, umiejętności skupiania się i rozwoju pamięci. Spowodowane jest to odcinaniem się połączeń neuronowych w korze czołowej mózgu. Dzieci, które nie potrafią się skupić mają problemy z uczeniem się. Rodzice, którzy również coraz częściej korzystają z komputera, telefonu czy tabletu stają się niejako oderwani od swoich dzieci, oddalają się od nich, a w przypadku braku przywiązania rodzicielskiego, dzieci zaczynają uciekać się do korzystania z rzeczy, które mogą je uzależniać. Jedno na jedenaścioro dzieci w wieku 8-18 lat jest uzależnione od korzystania z urządzeń elektronicznych. W maju 2011 roku Światowa Organizacja Zdrowia zaliczyła telefony komórkowe i inne urządzenia korzystające z łączności bezprzewodowej do kategorii „2B” czyli kategorii opisującej czynniki mogące powodować raka, ze względu na emisję promieniowania. Jeden z kanadyjskich naukowców wydał oświadczenie z informacją ostrzegawczą: dzieci są bardziej wrażliwe na różne czynniki niż dorośli, ponieważ ich układ odpornościowy i mózg wciąż się rozwijają, a w grudniu 2013 roku jeden z kanadyjskich doktorów zalecił aby urządzenia bezprzewodowe zostały zaliczone do grupy „2A” ryzyka rakotwórczego i określone jako „prawdopodobnie rakotwórcze”.

Czytamy dzieciom 20 minut dziennie- czy warto?

Człowiek nie rodzi się czytelnikiem. Trzeba obudzić w dziecku zapał do książek.

Nie uczynimy tego tłumacząc mu, że jest to ważne. Ani też ucząc je wcześniej

czytać. Przeciwnie, dzieci które zbyt wcześnie popychane są do samodzielnych

lektur, często po kilku latach zniechęcają się. W ich umyśle czytanie kojarzyć

się będzie z przykrością i nudą- bo jak inaczej może się kojarzyć mozolne

brnięcie przez tekst, którego małe dziecko często nawet nie rozumie?

 

Czytaj więcej: Czytamy dzieciom 20 minut dziennie- czy warto?

Wszystkim rodzicom, którym leży na sercu dobro dziecka, polecamy stosowanie w praktyce wychowawczej poniższych metod skutecznego wychowania: (wg. T. Gordon)

Ufaj swojej intuicji.

Nie rezygnuj z własnych potrzeb na rzecz dziecka.

Znaj swoje dziecko. Słuchaj słów, wnioski wyciągaj z zachowania.

Dbaj o rozwój pozytywnych wartości u dziecka.

Podkreślaj znaczenie dobrych chęci, wysiłku i gotowości do ryzyka.

Bądź rodzicem, a nie przyjacielem.

Wyznaczaj granice - "nie" jest pełnym i skończonym zdaniem.

Utrzymuj dyscyplinę, ale nie karz.

Rozmawiaj, nie komunikuj.

Zawsze zajmuj zdecydowane stanowisko w konkretnych sprawach.

Początek strony
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com